Ads

Ads

Sunday, January 29, 2012

Home »»Buah Delima

Buah Delima



Buah Delima atau nama botaninya Punica Granatum L. beasal dari keluarga Punicaceae. Buah ini berasal dari negara Iran, Afghanistan dan sekitar Himalaya. Kini ia boleh didapati di negara tropika dan subtropika.
Pokoknya renek setinggi 3-6 m dan berduri pada hujung ranting. Daunnya ringkas, berkelompok atau susunan bertentangan dengan panjang daun 4-6 cm serta permukaan atas daun berkilat. Terdapat satu hingga lima kuntum bunga pada hujung ranting, berlilin dengan panjang 4-5 cm berwarna merah atau kuning.
Buahnya pula berbentuk bulat bebola dan pada bahagian hujung terdapat kaliks yang kekal. Buah mudanya berwarna hijau kemudiannya bertukar menjadi merah, merah jambu, kuning atau merah bercampur hijau apabila sudah masak. Di dalamnya terdapat banyak biji yang diselaputi isi yang manis berwarna merah atau merah jambu, berkilau dan lutsinar.
Buah delima merupakan simbol kesuburan kepada beberapa budaya. Buah delima digunakan untuk menghias rumah atau tempat penyembahan. Pokok ini juga sesuai dijadikan pokok hiasan. Buahnya sedap dimakan segar dan dibuat minuman jus, sirap, sos, campuran salad buah dan sayur serta rojak. Kulit buah delima dijadikan sebagai dakwat, pewarna kain dan mewarnakan gigi yang hitam.