Ads

Ads

Wednesday, June 22, 2011

Home »»Buah Cermai

Buah Cermai


Rimbun Cermai

Buah Cermai atau nama botaninya Phyllanthus Acidus (L.) Skeels berasal dari keluarga Euphorbiaceae. Cerme, cereme, ceremoi atau ceremai adalah nama panggilan buah ini di Indonesia. Dalam bahasa Inggeris dinamai Otaheite gooseberry, Malay gooseberry dan beberapa sebutan yang lain. Buah ini dipercayai berasal dari Madagaskar dan kini ditanam diseluruh kawasan tropika. 


Pokoknya kecil dan boleh mencapai ketinggian 3-9m. Daunnya berbentuk bujur telur, susunan seperti daun majmuk yang terletak pada ranting kecil. Bunga ada dari jenis jantan, betina atau dwijantina. Berwarna merah jambu dan terdapat dalam jambak bunga yang berukuran sehingga 12cm panjang. Buahnya pula bulat berisi dan mempunyai 6-8 batas. Ukuran garis pusat 1-2.5cm dan berwarna kuning.
Buah Cermai
Buahnya yang masak boleh dimakan mentah sama ada dicecah dengan gula atau garam sebelum dimakan. Selain itu boleh dibuat minuman, acar, jem dan dijeruk. Buahnya yang muda boleh bibuat sayur.. Selain itu kulit akarnya digunakan untuk menyamak kulit haiwan.