Ads

Ads

Monday, June 13, 2011

Home »»Buah Bidara

Buah Bidara



Buah Bidara atau nama botaninya Zizyphus Mauritiana Lamk dari keluarga Rhamnaceae. Ia juga dikenali sebagai jujub atau epal siam. Buah ini asalnya dari timur tengah dan India. Ianya bayak ditanam di kawasan tropika dan sub-tropika seperti di India dan China. Pokoknya kecil atau serdahana besar setinggi 15m, tumbuh menegak, rendang dengan dahan yang berjuntai, ranting berduri dan berbulu.

Daun Bidara

Daunnya ringkas disusun selang-seli dan berbentuk bulat membujur. Panjang daunnya adalah 2-9cm dan lebarnya 1.5-5cm. Permukaan atas daunnya licin dan berkilau, permukaan bawah terdapat banyak bulu putih, jelas kelihatan tiga urat memanjang dan panjang tangkai daun 8-15mm.
Bunga dangan jambak pada ketiak daun, 7-20 kuntum bunga, lebar bunga 2-3mm, berwarna kuning dan sedikit wangi. Buahnya berbentuk bulat bebola atau bulat membujur, panjang sehingga 6cm dan lebar 4cm untuk pokok yang ditanam. Pokok liar menghasilkan buah lebih kecil. Kulit buah licin atau kasar, berilau, nipis, liat, hijau masa muda dan apabila masak berwarna kuning, merah atau hitam. Isi buahnya putih, banyak jus, rasa manis atau masam.